Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Buddhismus a nirvána

8. 08. 2017 9:08:45
Kamarád se silně zajímal o budhismus a tak jsem byl nucen, kvůli možnostem diskuse, si o něm něco přečíst. O budhismu se toho u nás moc neví, proto jsem se rozhodl pro malou amatérskou osvětu.

Co vlastně my, lidé žijící v křesťanském prostředí, nebo chcete-li ve světě západního náboženství, vlastně víme o buddhismu? Toto typické náboženství či filozofie východní Asie sice začalo viditelněji pronikat na Západ začátkem 70-tých let minulého století, po éře tzv. „květinových dětí,“ a v zemích Varšavské smlouvy o ně výrazně vzrostl zájem v letech 90tých, po pádu „všespasitelného“ komunismu,“ ovšem všeobecné povědomí je stále nízké.

Buddhismus má dvaapůltisíciletou historii a dharma, tedy učení hlásané v 6. stol. před n.l. Buddhou Šákjamunim (původním jménem Siddhártha Gautama), mudrcem z rodu Šákjů, je jedním z největších světových náboženství. Buddhismus vznikl v severní Indii a během tisíciletí se rozšířil do Číny, Tibetu, Japonska, na Srí Lanku i jihovýchodní Asie. Je to komplexní a vznešená dharma Tibetu, učení z ranných pálijských písem, dochovaných většinou na palmových listech (páli - to je jazyk jižních buddhistů, neznámého původu, který mohl mít vztah k sanskrtu nebo magadhskému jazyku, jímž mohl mluvit Buddha) a také někdy velmi naléhavá vize zenu, mahájánové filozofie, jejímž základem je univerzální „buddhovství“ (zen je japonský ekvivalent výrazu čchan, jenž je zase odvozen ze sanskrtského dhjána - meditace). Pro nás, lidi ze Západu, může být buddhismus přitažlivý už třeba jen tím, že nevyžaduje víru v nějaké božstvo, které si při zvyšujícím tempu vědecko-technických objevů stále hůře představujeme. Buddhistický způsob cesty životem má ušlechtilý morální kód, primárně založený na nenásilí a soucitu, a v neposlední řadě ukazuje způsoby, vedoucí vlastním úsilím k individuálnímu řešení různých strastí, jež zažívají veškeré lidské bytosti. Jeho meditace jsou sice náročným, ale přesto dostupným a prostým prostředkem k sebeléčení, duchovnímu vhledu do sebe a duševnímu pokoji. Buddhismus hlásá vzájemné propojení všech bytostí, spojuje proto vyznavače bezprostředně a živě se světem a svým širokým uměleckým odkazem může být i intelektuálně velmi podnětný.

Ranné legendy jsou, stejně jako v ostatních velkých náboženstvích, i v buddhismu dosti poplatné lidovým tradicím, a tak se příběhy okolo Buddhova zrození staly „buddhistickými“ až když si je buddhisté přivlastnili. V 6. stol. před n.l. lidé v Indii věřili, že přerození je spjato s karmou (minulými činy), nebo že únik z opakovaných zrodů můžou nalézt v asketismu a tak člověk dojde ke spáse. Vycházelo to z náhledu, že život je neuspokojivý a tělo i mysl nutně upadá. Vysvobození ze znovuzrozování mělo přinést očištění mysli a ovládnutí těla, což se stalo i základem Buddhovy filozofie. Stal se však téměř geniálním svým srozumitelným rozborem, jak i navzdory omezením nevlídného vesmíru dosáhnout v našem světě etického štěstí.

Vynechme podrobnosti o Buddhově zrození (královně Mahámáji a králi Šuddhódanovi), za jeho plného vědomí, kdy prý udělal sedm kroků a promluvil ke každé ze čtyř světových stran: „Narodil jsem se k osvícení. Toto je mé poslední zrození ve světě jevů.“ V předmětném pojetí byl jeho vlastní zrod poslední etapou, v nekonečné řadě inkarnací, na jeho cestě k vyvanutí (nirváně). Věnujme se podstatě. Sanskrtské a pálijské slovo buddha se překládá jako „probuzený, osvícený,“ proto můžeme Siddhárthu nazývat Buddhou až po jeho osvícení. Do té doby se o něm častěji hovoří jako o Bódhisattvovi (osvícené bytosti, předurčené pro nirvánu, budoucím Buddhovi). Mladého Siddhárthu otec, v obavách o dědice trůnu a ve snaze ochránit ho před světem, uzavřel v horních poschodích paláce a do jeho velikého odchodu, předpovězeného bráhmany (kněžími), ho jen výjimečně pustil na vyjížďku do královských zahrad. Když tam princ spatřil vetchého starce, pak nemocného i mrtvého člověka a nakonec duševně vyrovnaného potulného asketu, stačilo mu to k uvědomění si lidských strastí, vzdal se života hospodáře a odešel coby asketa hledat spásu.

Buddhovo osvícení se rozvíjí ve dvou fázích. Ta první je vnitřním zápasem, kdy se budoucí Buddha odříká svému tělu a pak je v počínajících stádiích osvěcující meditace atakován „zlým.“ Zde však nevystupuje jako nadlidské stvoření a ani nijaký nový rozbřesk se mu nevyjeví. K avizovanému osvícení dojde až potom, když překoná zakoušenou temnotu univerzální negativity a zlomí ji. Druhé stadium se už odehraje v dosaženém úplném klidu, nikoli však darovaném. Buddhovo osvobození od svého já a poznání pravdy, jak je vlastně charakterizovaná nirvána, se rodí z jeho složitě nabyté duševní rovnováhy. Přesně v tomto okamžiku se Bóthisattva (budoucí Buddha) stává „probuzeným,“ tedy Buddhou. Znalosti, získané v meditaci, se staly jádrem jeho učení - střední cestou, bez extrémů, dosaženou uznáním věcí jak jsou, a obsahující čtyři pravdy o lidské strasti, podstatě buddhistického učení. To vše je zatím intelektuálně jednoduše pochopitelné, ale osobní a zaujaté pochopení buddhistického odhalení vyžaduje vlastní bádání nebo meditace.

Autor: Miroslav Šabatka | úterý 8.8.2017 9:08 | karma článku: 13.14 | přečteno: 357x

Další články blogera

Miroslav Šabatka

Přejeme smrt Spartě?

K vyvolávání Miroslava Stocha "smrt Spartě" společně s fanoušky po utkání s Třincem nabízím můj náhled na případ, který v diskusích ke článkům o fotbalistovi Slavie vyvolal velké vášně a diametrálně odlišné návrhy řešení.

25.9.2017 v 16:57 | Karma článku: 8.47 | Přečteno: 403 | Diskuse

Miroslav Šabatka

Exekutoři - novodobá šlechta?

Exekutorská komora prý zvažuje podání trestních oznámení na některé diskutující na zpravodajských webech kvůli údajnému schvalování střelby na exekutory v Plzni.

7.9.2017 v 15:45 | Karma článku: 34.13 | Přečteno: 1301 | Diskuse

Miroslav Šabatka

Agrofert půjde před soud?

Trochu naivně jsem si kdysi myslel, že zvláštní hnutí ANO i se svým samojediným vůdcem jde napravovat kulturu v politice. Prefabrikované zprávy a spin doctoring manipulující veřejné mínění pak A. Babiše katapultoval do vlády...

15.8.2017 v 4:03 | Karma článku: 27.51 | Přečteno: 831 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Václav Dlouhý

Mrzout starý zavináč gmail tečka com

Tak mi poprvé smazali blog. Uznávám,že opakovaný vtip není vtipem,ale nakonec jsem se rozhodl ho uveřejnit znova. Hlavně proto,že podle reakcí před smáznutím, téma blogu - stalking internetových a mobilních aplikací, vadí nejen mě

20.11.2017 v 20:47 | Karma článku: 12.03 | Přečteno: 198 | Diskuse

Jan Šik

Leningrad: Cesta života

I v nejhorších situacích vždycky existuje naděje, že dojde ke změně a všechno se v dobré obrátí. V obleženém Leningradu k naději vedla cesta přes zamrzlé Ladožské jezero.

20.11.2017 v 19:00 | Karma článku: 10.83 | Přečteno: 275 | Diskuse

Jan Ziegler

Válka taxikářů aneb obcházení zákona

V Praze se rozhořel boj mezi zástupci taxislužeb a společnosti Uber, která jim fušuje do řemesla. Rozumím tomu, že někteří pražští taxikáři mají pověst, jakou mají, ale zákony musí platit pro každého.

20.11.2017 v 18:45 | Karma článku: 8.98 | Přečteno: 344 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K neudělení prezidentské milosti

Pátého ledna 2017 jsem na svém blogu psal o případu izraelského vojáka Elora Azarii, který zastřelil již zpacifikovaného teroristu. Ten se krátce předtím pokusil zavraždit jiného příslušníka Obranného vojska Izraele (IDF).

20.11.2017 v 17:30 | Karma článku: 16.24 | Přečteno: 448 | Diskuse

Jan Dvořák

Veřejnoprávní šupáci, aneb 200 x V. Filip

Těmi šupáky útrpně míním chudou Českou televizi, která je zřejmě finančně úplně na dně a rozprodává už i přenosovou techniku.

20.11.2017 v 17:13 | Karma článku: 25.74 | Přečteno: 762 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 723

Sleduji intenzivně sport, čtu knihy i všechno možné co má písmena, vnímám politiku, zajímá mě zeměpis, dějiny, dokumentární a naučné filmy, cestování, věda, moderní technologie atd.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.