Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Buddhismus a nirvána

8. 08. 2017 9:08:45
Kamarád se silně zajímal o budhismus a tak jsem byl nucen, kvůli možnostem diskuse, si o něm něco přečíst. O budhismu se toho u nás moc neví, proto jsem se rozhodl pro malou amatérskou osvětu.

Co vlastně my, lidé žijící v křesťanském prostředí, nebo chcete-li ve světě západního náboženství, vlastně víme o buddhismu? Toto typické náboženství či filozofie východní Asie sice začalo viditelněji pronikat na Západ začátkem 70-tých let minulého století, po éře tzv. „květinových dětí,“ a v zemích Varšavské smlouvy o ně výrazně vzrostl zájem v letech 90tých, po pádu „všespasitelného“ komunismu,“ ovšem všeobecné povědomí je stále nízké.

Buddhismus má dvaapůltisíciletou historii a dharma, tedy učení hlásané v 6. stol. před n.l. Buddhou Šákjamunim (původním jménem Siddhártha Gautama), mudrcem z rodu Šákjů, je jedním z největších světových náboženství. Buddhismus vznikl v severní Indii a během tisíciletí se rozšířil do Číny, Tibetu, Japonska, na Srí Lanku i jihovýchodní Asie. Je to komplexní a vznešená dharma Tibetu, učení z ranných pálijských písem, dochovaných většinou na palmových listech (páli - to je jazyk jižních buddhistů, neznámého původu, který mohl mít vztah k sanskrtu nebo magadhskému jazyku, jímž mohl mluvit Buddha) a také někdy velmi naléhavá vize zenu, mahájánové filozofie, jejímž základem je univerzální „buddhovství“ (zen je japonský ekvivalent výrazu čchan, jenž je zase odvozen ze sanskrtského dhjána - meditace). Pro nás, lidi ze Západu, může být buddhismus přitažlivý už třeba jen tím, že nevyžaduje víru v nějaké božstvo, které si při zvyšujícím tempu vědecko-technických objevů stále hůře představujeme. Buddhistický způsob cesty životem má ušlechtilý morální kód, primárně založený na nenásilí a soucitu, a v neposlední řadě ukazuje způsoby, vedoucí vlastním úsilím k individuálnímu řešení různých strastí, jež zažívají veškeré lidské bytosti. Jeho meditace jsou sice náročným, ale přesto dostupným a prostým prostředkem k sebeléčení, duchovnímu vhledu do sebe a duševnímu pokoji. Buddhismus hlásá vzájemné propojení všech bytostí, spojuje proto vyznavače bezprostředně a živě se světem a svým širokým uměleckým odkazem může být i intelektuálně velmi podnětný.

Ranné legendy jsou, stejně jako v ostatních velkých náboženstvích, i v buddhismu dosti poplatné lidovým tradicím, a tak se příběhy okolo Buddhova zrození staly „buddhistickými“ až když si je buddhisté přivlastnili. V 6. stol. před n.l. lidé v Indii věřili, že přerození je spjato s karmou (minulými činy), nebo že únik z opakovaných zrodů můžou nalézt v asketismu a tak člověk dojde ke spáse. Vycházelo to z náhledu, že život je neuspokojivý a tělo i mysl nutně upadá. Vysvobození ze znovuzrozování mělo přinést očištění mysli a ovládnutí těla, což se stalo i základem Buddhovy filozofie. Stal se však téměř geniálním svým srozumitelným rozborem, jak i navzdory omezením nevlídného vesmíru dosáhnout v našem světě etického štěstí.

Vynechme podrobnosti o Buddhově zrození (královně Mahámáji a králi Šuddhódanovi), za jeho plného vědomí, kdy prý udělal sedm kroků a promluvil ke každé ze čtyř světových stran: „Narodil jsem se k osvícení. Toto je mé poslední zrození ve světě jevů.“ V předmětném pojetí byl jeho vlastní zrod poslední etapou, v nekonečné řadě inkarnací, na jeho cestě k vyvanutí (nirváně). Věnujme se podstatě. Sanskrtské a pálijské slovo buddha se překládá jako „probuzený, osvícený,“ proto můžeme Siddhárthu nazývat Buddhou až po jeho osvícení. Do té doby se o něm častěji hovoří jako o Bódhisattvovi (osvícené bytosti, předurčené pro nirvánu, budoucím Buddhovi). Mladého Siddhárthu otec, v obavách o dědice trůnu a ve snaze ochránit ho před světem, uzavřel v horních poschodích paláce a do jeho velikého odchodu, předpovězeného bráhmany (kněžími), ho jen výjimečně pustil na vyjížďku do královských zahrad. Když tam princ spatřil vetchého starce, pak nemocného i mrtvého člověka a nakonec duševně vyrovnaného potulného asketu, stačilo mu to k uvědomění si lidských strastí, vzdal se života hospodáře a odešel coby asketa hledat spásu.

Buddhovo osvícení se rozvíjí ve dvou fázích. Ta první je vnitřním zápasem, kdy se budoucí Buddha odříká svému tělu a pak je v počínajících stádiích osvěcující meditace atakován „zlým.“ Zde však nevystupuje jako nadlidské stvoření a ani nijaký nový rozbřesk se mu nevyjeví. K avizovanému osvícení dojde až potom, když překoná zakoušenou temnotu univerzální negativity a zlomí ji. Druhé stadium se už odehraje v dosaženém úplném klidu, nikoli však darovaném. Buddhovo osvobození od svého já a poznání pravdy, jak je vlastně charakterizovaná nirvána, se rodí z jeho složitě nabyté duševní rovnováhy. Přesně v tomto okamžiku se Bóthisattva (budoucí Buddha) stává „probuzeným,“ tedy Buddhou. Znalosti, získané v meditaci, se staly jádrem jeho učení - střední cestou, bez extrémů, dosaženou uznáním věcí jak jsou, a obsahující čtyři pravdy o lidské strasti, podstatě buddhistického učení. To vše je zatím intelektuálně jednoduše pochopitelné, ale osobní a zaujaté pochopení buddhistického odhalení vyžaduje vlastní bádání nebo meditace.

Autor: Miroslav Šabatka | úterý 8.8.2017 9:08 | karma článku: 13.10 | přečteno: 322x

Další články blogera

Miroslav Šabatka

Exekutoři - novodobá šlechta?

Exekutorská komora prý zvažuje podání trestních oznámení na některé diskutující na zpravodajských webech kvůli údajnému schvalování střelby na exekutory v Plzni.

7.9.2017 v 15:45 | Karma článku: 34.12 | Přečteno: 1276 | Diskuse

Miroslav Šabatka

Agrofert půjde před soud?

Trochu naivně jsem si kdysi myslel, že zvláštní hnutí ANO i se svým samojediným vůdcem jde napravovat kulturu v politice. Prefabrikované zprávy a spin doctoring manipulující veřejné mínění pak A. Babiše katapultoval do vlády...

15.8.2017 v 4:03 | Karma článku: 27.39 | Přečteno: 804 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Josef Nožička

Česká miss, turecká miss a saúdskoarabská miss

Soutěže ženské krásy mají v mnoha zemích světa jak řadu obdivovatelů, tak i odpůrců. V některých zemích však při těchto soutěžích nemusí být krása to rozhodující, co rozhoduje o vítězství.

24.9.2017 v 11:10 | Karma článku: 11.68 | Přečteno: 358 | Diskuse

Josef Prouza

Když u nás ženy takové...

...tu naše drahá vlast, vlast naše zachráněna!“ zapěl jsem si s Oskarem Nedbalem při poslechu rozhovoru s mladou českou studentkou, co se proboxovala až na americkou Stanfordskou univerzitu. Pak mi dobrá nálada umrzla.

24.9.2017 v 10:04 | Karma článku: 22.27 | Přečteno: 360 | Diskuse

Jakub Kouřil

Dvě velké evropské drogy Alkohol a Křesťanství

Jejich první dealer, zemřel na kříži ................................................................

24.9.2017 v 9:30 | Karma článku: 7.21 | Přečteno: 361 | Diskuse

Karel Ryšán

Proč?

Blackout je něco strašného. Dovedete si vůbec představit, že v jednadvacátém století zhasnou na rozsáhlém území všechna světla, zastaví se vlaky, metro, vypnou lednice a potemní nemocnice? Bez elektřiny nemůžeme existovat.

24.9.2017 v 9:23 | Karma článku: 16.24 | Přečteno: 261 | Diskuse

Irena Aghová

Společnost: O škodlivosti stresu

Téměř denně a několik let se stále hovoří, píše a diskutuje o škodlivosti stresu a lidé jsou nabádáni, aby se mu bránili a čelili mu. Ale co když právě to nabádání způsobuje stres?

24.9.2017 v 5:34 | Karma článku: 6.52 | Přečteno: 143 | Diskuse
Počet článků 3 Celková karma 24.87 Průměrná čtenost 800

Sleduji intenzivně sport, čtu knihy i všechno možné co má písmena, vnímám politiku, zajímá mě zeměpis, dějiny, dokumentární a naučné filmy, cestování, věda, moderní technologie atd.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.